lydnadsträning igår

Igår så tränade jag med båda pojkarna efetr att ha varit ute på en riktigt jobbig promenad.
Hundarna skötte sig riktigt bra, var bara min kropp som inte ville vara med,
kom till vägen som leder mot skogen innan hela kroppen värkte och sammandragningarna var galna.
Men vi kom ut på en skogsrunda iallafall.

när vi kom hem igen började jag med Baloo.

Satsade på hålla ögonkontakten, rakt fotgående och högersvängar med herrn.
Han var riktigt duktig och det märktes att han hade kommit på vad det var jag ville att han skulle göra sen sist.
Grunderna finns ju där i botten så gäller bara att lyfta fram dom igen.
ögonkontakten satt klockrent men jag utmanade inte mer än 20 sek så ska jag utöka succesivt.
Efter att fått in ögonkontakten så var det inte alls svårt med fotgåendet utan det fungerade riktigt bra.
Jag ska bara komma ihåg att inte fråga baloo om han vill gå med mig utan lyfta huvudet och vara lite mer tävlingsmässig för då är han klockren. det här är hela vårat problem, jag frågar honom om han vill, han undrar om jag inte är säker och så går spiralen neråt och så är vi båda osäkra och det blir dåligt. Men om jag bara skärper ig är vi klockrena!
Svängarna fick vi ta några omgångar för att få in snygga. Iallafall höger om halt, barahöger om funkar men han har en tendes att hamna lite långt fram.
Som sagt bara träna men var andra passet på galet länge så jag är riktigt stolt.


Bisse fick träna hålla ögonkontakten, ställande, hit och sen en platsliggning på 2 min.
Den här lillkillen kan ju egentligen ingenting så han börjar jag från början med.
Så det blev 15 sek hålla ögonkontakt sittandes vid sidan.
Springa mot mig och jag säger stanna och kastar en leksak åt motsatt håll så han får snygga ställanden.
Hit med fiskekroken för att få han precis dit jag vill, han vet att han ska till den sidan men har inte helt koll på vart han ska sitta.
Platsliggningen så la jag ett fat med köttbullar framför honom och sen fick han ligga 2 minuter medan jag kastade leksaker, pillade i skålen och stod still. Som ni förstår så är det här momentet han faktiskt kan från tidigare träning.
Han var iallafall jätte duktig även om jag tycker det är svårt att börja om helt från grunden och måste hålla igen hela tiden.

Kan säga att båda hundarna var galet glada över att få träna på riktigt så ska bli kul att köra ett pass idag med.


Snart har vi den här kontakten igen

Kommentera här: