älskade unge du ger mig krupp!!

Algot är en känslig själ som älskar att få saker förklarade för sig. Han älskar böcker, pussel och bilar, bilar till förbannelse! Men vi leker med mycket olika här hemma men ibland tar bilarna över totalt och så är det just nu. Det gör inte så mycket egentligen om det inte var så att ingen annan "får" röra sig i närheten av bilarna och då speciellt inte lillebror.
vår fina, talförda, snälla Algot har blivit ett olyckligt, gråtande, skrikande, egoistiskt, jobbigt 2,5 årigt barn. Jag vet att det bara är en fas men det är svårt när man själv vill lägga sig på golvet och skrika. Framförallt är det jobbigt för jag ser hur jobbigt det är för det lilla barnet som vill klara allt men inte kan. För det är där det blir jobbigt, Ingenting "kan" han själv just nu, allt är "jag kan inte" och inte vill han pröva heller utan det är vi och speciellt jag som ska göra allt åt honom. Inte äns maten kan ätas själv längre om jag är i närheten utan då ska jag mata. Skrika högt och gråta har tydligen lönat sig enormt bra här hemma för det blir ett gnällskrik direkt något inte blir som det "ska". Allt är jättelätt att förhindra så länge jag inte gör något annat alls än att hjälpa till med lekar och hålla lillebror borta när han inte passar in i leken. Blir något fel är det jobbigt länge. Idag gick jag på promenad med Ivar och Baloo, självklart frågade jag Algot om han skulle med eller vara hemma med pappa. vara med pappa blev svaret, Men när jag kom tillbaka hade han ångrat sig och grät i över en timme innan vi lyckades hitta något att avleda med. Allt ska göra "sen och inte nu"! Mellan känslorna av värdelöshet och ilska är allt som vanligt och vi leker tillsammans och var och en för sig.
Nej jag vet att det är en fas och att vi måste komma igenom den, men det är väldigt jobbigt ibland. Tur att han är den finste i världen och smartast av dom alla. <3
Sötnosen jag ska hjälpa dig igenom det här och jag kommer lära mig mycket om mig själv under tiden. 
Ibland är det bra att påminna sig om dikten jag skrev när Algot föddes:
 

Kommentarer:

1 Cecilia :

skriven

Ja, så är det. Jobbigt och lärorikt och alldeles alldeles underbart.

Kommentera här: